شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 4 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۴۳:۳۷

سرپرست معاونت مهندسی وزیر نفت:
نقش حاکمیتی شرکت ملی نفت با تشکیل پی اند ای تضعیف نمی‌شود

باشگاه خبری فراساحل: معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: نقش حاکمیتی شرکت ملی نفت ایران با تشکیل شرکت اکتشاف و تولید (E&P) تضعیف نمی‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا، محمد رضا مقدم، بعدازظهر امروز (سه شنبه، ٢٨ اردیبهشت ماه) در نشستی با خبرنگاران درباره این که آیا تشکیل شرکت‌های E&P  سبب تضعیف نقش حاکمیتی شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود، اظهار کرد: این گونه نیست، شرکت ملی نفت ایران حتی با تشکیل این شرکت‌ها نقش کارفرمایی خود را حفظ می‌کند زیرا طرف قرارداد شرکت‌های خارجی همچنان شرکت ملی نفت ایران هستند. وی تاکید کرد: در واقع شرکت‌های E&P در چارچوب شرکت ملی نفت ایران کار می‌کنند، بنابراین نقصی از نظر نقش کارفرمایی شرکت ملی نفت وجود ندارد.


سرپرست معاونت مهندسی وزارت نفت در پاسخ به این پرسش؛ از نظر حقوقی در مدل جدید قراردادهای نفتی شرکت ایرانی طرف قرارداد با وزارت نفت نیست بلکه طرفدارقرارداد با شرکت‌های خارجی است که قرار است با آن مشارکت کند و همین شرکت خارجی امضا کننده قرارداد با طرف ایرانی است، در این شرکت وقتی شرکت ایرانی طرف قرارداد نیست و ریسک نمی‌پذیرد چگونه قرار است E&P (شرکت اکتشاف و تولید) شود؟ گفت: یک فرآیندی آغاز شده است و قرارنیست تمام مشکلات یک شبه حل شود، ضمن اینکه توانمندی مالی و فنی پیمانکاران ایرانی همین است اما این دلیل نمی‌شود به دلیل این موضوع ما مانع حضور آنها شویم.


مقدم با اشاره به اینکه براساس رایزنی که با برخی شرکت‌های توانمند ایرانی انجام شده است، مشخص شد آنها آمادگی خوبی در این زمینه پیدا کرده‌اند، درباره این آمادگی‌ها اظهار کرد: این شرکت‌ها به مطالعه شرکت‌های E&P  پرداخته و فضا آن و چگونگی کسب و کار از طریق این شرکت‌ها را مورد برسی قرار دادند  تا با اطلاع وارد این فضا شوند.


شرکت‌های ایرانی هم وارد ریسک می‌شوند
وی درباره مشکلات مالی پیمانکاران داخلی و با بیان اینکه در این عرصه قابل رقابت با شرکت‌های خارجی نیستند، اظهار کرد: سرانجام در یک مقطعی باید شرکت‌های ایرانی روی این موضوع کار کنند و نحوه افزایش منابع مالی خود را بررسی کردند. معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با تاکید بر اینکه در E&P باید مشارکت مالی میان شرکت‌های ایرانی و خارجی شکل گیرد، تصریح کرد: ممکن است در مرحله اول مشارکت محدود باشد اما در همان مقدار هم باید شرکت‌های ایرانی وارد ریسک و سود شوند و شانه به شانه شرکت‌های خارجی کار کنند و باید دقت کرد این موضوع اتفاق بیفتد تا مشارکت واقعی انجام شود مگر این که درصد مشارکت در منابع مالی اندک باشد.


سرپرست معاونت مهندسی وزارت نفت با بیان این که شرکت‌های خارجی انتظار دارند طرف ایرانی که با آن مشارکت می‌کند روی منابع مالی که می‌آورند ریسک کنند و از سود آن نیزاستفاده کنند، اظهار کرد: بنابراین ممکن در مراحل اولیه با توان شرکت‌های ایرانی این مشارکت از نظر حجم منابع مالی کوچک باشد که به همان نسبت هم سرعت انتقال فناوری کم می‌شود. به گفته مقدم، باید زمینه تشکیل شرکت‌های E&P فراهم شود و در این مسیر با اجرای سیاست‌های درست حرکت کرد و امید است دولت نیز سیاست‌های حمایتی را اجرا کند.


وی درباره اینکه آیا درصد منابع مالی شرکت‌های ایرانی و خارجی مشخص است با بیان اینکه در شیوه نامه‌ای که به ما ابلاغ شده این بحث دو مرحله دارد، ادامه داد: وضع موجود یکی از این مراحل است که مشخص شود ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای بدل شدن به E&P چیست که در این زمینه کار زیادی انجام شده است و مرحله دوم، حرکت از وضع موجود به سمت E&P است که با مدل تعالی ارزیابی می‌کنیم.



  کد خبر : 1682
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :